onsdag 28 oktober 2009

Portal - Seepia (2003)

Hejsan goda svartrockare. Ursäkta det alldeles för långa dröjsmålet. Haft allmänna problem med livet så det har inte blivit något skivköp på senaste.
Men iaf, nu har jag plockat på mig en skiva av detta numera ökända band ifrån australien vid namn "Portal".
Jag har läst o läst om det här bandet och blivit mer o mer intresserad för varje gång, då det skulle vara så annorlunda osv.
Bandet kategoriserar sin death/black metal som "Antique Horror blackened death metal", och bara det får ju en annan att..jaha? liksom.
Jag hade inga som helst förväntningar när jag för första gången spann den här i cd-spelaren, och det var nog tur det.
Skivan börjar med ett ganska suggestivt intro, som får dig att tänka att du är låångt ner under ytan på atlanten. Det fortsätter i någon minut och man finner sig faktiskt också bli ganska rastlös, för i mig personliga åsikt är detta inget intro som får dig att liksom "oh shit..".
Sen mina herrar (och möjligtvis damer) så brakar det lös..det brakar verkligen så helvetes lös så att du genast tappar uppfattning om både dig själv och din tillvaro.
Är det här hårt? eh ja.
Är det här EXTREMT, kanske lite lätt?
Detta är en form av black/death jag inte stött på innan. Dock så minner det stundtals om Deathspell omega´s "Fas, Ite malidicti in ignem aeternum", vad gäller det frenetiskt progressiva. Men här är det också inte bara trummorna som är progressiva..ne basen, gitarren och tamigfan growlet låter progressivt.
Alltså, det här är en platta du inte kommer in i förrän 10e eller kanske 2334e gången du lyssnar på den. Det är verkligen kaos.
Så för ovanlighetens skull tar jag inte låt för låt här heller, för det är fan omöjligt och man ska vara Einstein för en sådan sorts "uträkning".
Även fast detta låter väldigt lika hela tiden, så finner jag mig förvånansvärt inte uttråkad, jag är däremot hänförd hela skivan igenom, och känner mig cool för att jag faktiskt tycker att det inte är så pjåkigt.
Är man dock van vid att tillbe "Nattefrost" eller "Carpathian Forest" som sina högsta onda gudar så är detta inte ett område att beträda, sanna mina ord.
Vill du dock ha en dryg halvtimme av en ljudvägg som beskriver "världens och rymdens, samt universums alla planeters undergång" så är detta absolut ett givet köp helt klart. Men detta är dock ingenting som fastnar och som du ens kan nynna på i en nanosekund. Så pass kaotiskt är detta.
Jag vill skjuta mig och knulla mig arslet när jag lyssnar på den här skivan..och det är ju kanske ingenting man vill göra varje dag? kanske någon ibland.
Jag vill med dessa ord säga att jag är absolut imponerad, men det smeker dock inte mina black metal lökar.
Ett absolut jävla måste för dig som gillar band som Fuck the Facts, Pig destroyer, Mayhem´s "Ordo ad chao"..ja summera själva det där in till "ett", så har ni kontentan av australienska "Portal"

Skulle jag beskriva den här för en oinvigd,men ändå aktiv inom hårdrock så får det blir något i stil med: Ett utomordentligt gå-in-i-väggen-soundtrack.
Darra!

5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar