söndag 4 oktober 2009

Satanic Warmaster - Carelian Satanist Madness (2005)

Här har vi enmans bandet, med det otroligt skitsnygga namnet "Satanic Warmaster". Men ibland är det verkligen på tiden att man inte låter sig luras av ett bands bisarrt fula omslag och infantila artistnamn.
För Satanic Tyrant Werwolf som även kallar sig Nazgul (appropå Infantila namn), är ett riktigt jävla geni.
Denna skiva genomsyrar precis allt det som den generella BM-fantasten borde vilja höra och ha i sin samling, plus lite till om du frågar mig.
Om vi säger såhär.
Ta Burzum´s "Filosofem", ett litet släng av Behexen i dess mindre sanslösa ilska och en liten liten liten dos Arckanum´s sound på "Kaos svarta mar"- spliten med Svartsyn.
Då skulle jag vilja säga att vi har blandat ihop någonting som heter Satanic Warmaster.
Skivan sparkar igång med "The vampyric tyrant" lite sådär halvdepp fast med lite fart. Du hör direkt på musiken och det sjuka vrålet Nazgul häver ur sig, vad det rör sig om för sorts black metal. Den gamla goda black metal-inspelad-på-mobiltelefon-i skogen-soundet. Och det är ju just såhär som många vill ha sin bm, skitig, kall o jävlig. Men här finns mer att hämta. Man rycks ovanligt mycket med i Tyrants musik, den är väldigt enkel-memorerad och även är finns det partier att nynna till.
2a låten, skivans höjdpunkt är titellåten "Carelian Satanist Madness", drar igång även här deppigt och frostigt, men när man hör refrängen (ja denna bm har refränger), då är det upp fort som fan ur soffan och börja headbanga å det grövsta, här har han verkligen fått till ett skithärligt tung-gung black-rock-metal parti, som verkligen sätter sig i skallen och ja, iaf på mig så reser sig nackhåren och när låten är slut, så är det lätt att man tycker att man kanske hört hela skivan just genom den låten. För jag tror att många med mig tycker att just denna titellåt är den bästa på skivan.
Lyrikmässigt vet jag inte vad jag ska säga mer än att Tyrant garanterat är en nazi-sympatisör. 4e låten "My dreams of 8" bekräftar detta med råge och det lämnas åt lyssnaren om man är cool nog att inte bry sig om lyriken utan bara bryr sig om den kalla svartrocken eller om man är en av dessa moralkärringar som får hjärtklappning och som helst häver ur sig saker o ting som: Må han brinna i helvetet eller typ Du är en skam för black metal.
Skulle folk se min skivsamling, så skulle jag bli klassad som Hitlers son, då 30% av den består av endast nazi-black metal. Men jag är av den coola sorten som kan se det här med glimten i ögat och göra som man ska som riktigt musiker, ägna sig åt att lyssna på vad som framförs..jo just det. MUSIKEN.
Iaf..ett jävla svammel ifrån mig.
Denna skiva rekommenderar jag alla som gillar black metal i Burzum skolan, isiga vintrar, fullmånen och djupa skogar.
Detta är absolut ingenting groundbreaking men har du inget mer att hämta ifrån Burzum så är detta verkligen ett plus att ha i samlingen.
Jag älskar plattan, om än inte RAKT igenom, 6e låten "666" hade han faktiskt kunnat lämna till en svåråtkomlig split, men som många säger, man kan inte få allt. Men bara det att titellåten är så förbannat skitbra och "ond" så drar jag hela skivan över en kam och prisar den.
Spring och köp!

8 /10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar