måndag 5 oktober 2009

Malign - Divine Facing (2002)

Så har turen kommit till tadaaa: Stockholmska vettvillingarna Malign, och deras ep "Divine facing". Fokuserar mig endast på den, då jag tycker den överträffar "Fireborn" med hur många slag som helst.
Alltså, Malign är bandet som (av många konstaterat) startade hela tredje vågen av black metal aká Orthodox black metal, vad man tycker om denna sub på sub på subgenre är upp tillvar o en att behålla för sig själv, min personliga åsikt är att det passar helt förträffligt in.
Det här är en skiva jag själv anser ska vara en rättighet i varje seriös bm-pundares samling. På dess snåla speltid på runt 20min, 4 spår, så frambringar den black metal av allra finaste sorten.
Det är stampa med foten, klappa knäna takter blandat med brakeneck speed och ett growl du inte glömmer.
Skivan går igång ganska hårt med låten "Sinful Fleshspear", som också i min åsikt är skivans absolut starkaste spår.
Låten i sig är ganska trallig och "snäll" om jag får säga så fram till de 3 sista minuterna, då allting tar, inte en alltför stor sväng, men går ifrån klappa knäna till ren ondska, när du lyssnar så förstår du vad jag menar. Givetvis skitbra i alla aspekter.
2a låten, titellåten "Divine facing" är lite mer slätstruken och har inte det där klimaxet som första låten har. (Men så får man tänka att varje skiva man tycker verkligen är skitbra, bara oftast har ett sådant ögonblick, och det får man nöja sig med, då man som sagt fan inte ska få allt).
Den är ganska rivig absolut, men denna låt är för mig den jag möjligtvis kan hoppa över för att fortare komma till skivans andra höjdpunkt "Ashes and bloodstench", här finns några av de skönaste gitarrslingor jag hört på skiva, och hela låten är verkligen kall och ful (menar då också givetvis detta i positiv bemärkelse), och låter precis som jag tycker att black metal av den orthodox-kyrkliga skolan ska låta.
4e och sista låten, är även den ganska slätstruken som andra låten, men denna är ändå snäppet vassare än den andra. Här lämnar jag utrymme för lyssnaren att avgöra.
För som sagt, recensionerna jag skriver grundar sig just på min åsikt och ingen annans, det är upp till var och en om de vill haka på det.

7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar