måndag 5 oktober 2009

Arghoslent - Hornets of the Pogrom (2008)

Detta är ett helt nytt kort för mig faktiskt. Som sagt så har jag nyligen blivit väldigt inne på "Grand belial´s Key" och när jag var och besökte Repulsive på St.Eriksplan så hörde jag där om det fanns någonting i STIL med GBK. Fick då svart på vitt tips om detta band "Arghoslent", skulle tydligen vara lite brutalare, men annars i precis samma skola som GbK.
Jag lyssnade direkt när jag kom hem och jag får väl säga att jag blev otroligt positivt överraskad. In i mitten av första låten "In coffles they were led" kändes det som om jag druckit 7 koppar kaffe på mindre än 10 minuter och därför blivit hyperspeedad. Det här lät så jävla bra. Det ÄR så jävla bra.
Här ska jag försöka förklara rakt av vad jag själv anser att "Arghoslent" spelar. Death/Black/thrash//metal. Det är allt på samma gång. Och det låter förjävla häftigt, djävulskt brutalt.
Ta Cannibal Corpse minus en baskagge, ta lyriken ifrån GbK med lite extra politisk inkorrekthet och till sist..ja just det..svenska Nifelheim.
Då har du "Arghoslent" i ett nötskal. Och nu kommer det säkert snart något wiseass och säger att Arghoslent har ingenting whatsoever att göra med ovannämnda band. Men för mig, jo. Growlet låter som om det kommer ifrån "Corpsegrinders" son, thrashriffandet låter nifelheim och lyrikmässigt är det här så mycket GbK det bara kan bli, fast som jag sa lite extra morbid humor.
Här går jag inte igenom låt för låt, för det skulle förstöra en första upplevelse för folk som inte hört det här bandet.
"Arghoslent" är som jag sa om GbK, inte för den generella black metal lyssnaren, här är det också lite nazireferenser osv som får den vanliga svensson att backa, så skivan eller överhuvudtaget bandets övriga skivor är inte lätta att få fatt i, prova som sagt Total Holocaust eller liknande.
Men iaf, vill du ha någonting ovanligt med en blandning av lite av det bästa och roligaste, ge dig inte förrän du har "Hornets of the Pogrom" i dina händer. Strålande!

9 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar