onsdag 7 april 2010

Armagedda - Ond Spiritism (2004)


Holy fucking fitta!
Detta är ett band, som för mig tyvärr varit relativt eller komplett okänt för mig tills för något år sen, då jag såg folk runtom på olika metalforum snacka om detta album som det "Bästa black metal albumet någonsin". Brydde mig dock inte nämnvärt, då jag hade snöat in som bara den på Dsbm (Depressiv suicidal black metal) för just den perioden.
Det här bandet, "Armagedda" är ett band ifrån mina hemtrakter Norrland och bildades runt 98-99.
Och faktiskt haft självaste "E" (Watain) som sessiondrummer, och det var just det som fick mig att faktiskt tanka hem den här skivan och riktigt lyssna igenom den. (Dock är väl inte E med på just den här plattan, men det är denna som är mest prisad och faktiskt lättast att tillgå om man snabbt vill höra Armagedda).
Skivan börjar med ett suggestivt gitarr-intro som låter otroligt stämningsfullt! Som om du upplever spökerier på vinden ungefär hehe.
Introt mynnar ut i den första låten "Helvetestoner" som är rena explosionen. En riktig jävla black metal dänga, som jag fan förbannar mig själv för, hur jag inte kunnat hört den innan? Helt jävla otroligt.
Vi snackar här black metal av modell "Mörk gryning" fast i stort sett utan keyboard och inte fullt ut lika melodiöst.
Visst finns där melodier, men i jämförelse så anser jag Mörk Gryning (då synnerligen Tusen år har gått) vara rakt av harmonisk.
Det här är svartmetal för headbangare tillika för folk som vill slappna av med ett glas vin och bli omfamnad av Hin´s närvaro.
Snabba en-takter är det snålt om..här har man istället använt sig av ganska segdragen takt samt ganska mycket dubbeltramp och tyngre 3takt..ja, jag vet inte hur jag ska formulera mig, för i dessa förklaringar får jag erkänna mig vokabulärt invalid.
Hela skivan är helt otroligt stämningsfull,musikaliskt sett..mörkret verkligen kryper in under skinnet på dig och du vet inte vart du ska ta vägen..men så ska det ju också vara med tvättäkta black metal. Det behöver inte vara hypersnabba trummor, de våldsammaste rakbladsriffen och en sångare som älskar att suga av Drakh i tyska "KTHRSS".. Här bevisar killarna i Armagedda att den svartaste black metal även kan skapas ur lättlyssnad black metal alá "Sorhin" runt "Glimrande mörkrets djup".
Anser du dig vara en tvättäkta sotrockare så hoppas jag denna platta finns i din cd eller lp-samling!. Om inte.. åtgärda så snabbt du kan innan någon märker något.
Det här är en skiva som kommer gå till historien (vilket den redan gjord säkert, eftersom jag är så efter och dum i huvudet).
Till sist..ja, det finns EN negativ sak med Armageddas Ond Spiritism.. och det är lyriken. Ibland så får man kämpa lite för att ta bandet UTAN en nypa salt. Utöver det.. ett solitt mästerverk!
Spring och köp!

9 / 10

1 kommentar:

  1. Själv tycker jag att Only True Belivers är betydligt bättre.

    I övrigt en trevlig blogg du har här

    SvaraRadera