torsdag 25 mars 2010

Alcest - Ècailles de Lune (2010)


För att citera Alcest´s huvudman "Niege" ang hans nya album "Ecailles de Lune":
Den här skivan går inte alls i samma stil som föregående skivan "Souvenier dún autre monde". Jag tyckte det skulle vara tråkigt om inte folket som gillar förra plattan, får höra mer utveckling i min musik, jag vill liksom visa någonting mer. Och det har jag lyckats med på denna skiva.."

Okey, att det är någonting MER, kan jag absolut hålla med Niege om. Denna skiva är inte i stil med föregående (i mitt tycke smått fantastiska) plattan. Men jag tycker heller inte den skiljer sig SÅ nämnvärt i det avseendet. Jag menar, det är inte fråga om elak black metal eller totalrens utan andningspauser utan det är fortf det här fina och drömmande och känslomässiga som fan bara Niege kan få till.
Men visst hör man skillnad. Ljudet på instrumenten har uppgraderats och produktionen låter riktigt fin, vilket kanske är ett måste för denna typ av Black metal/shoegaze-rock, man skulle nog inte uppfatta allt som händer med ett mer lo-fi ljud.
Den här skivan ska jag säga rakt ut att den kan mycket väl vara det bästa som kommit ut 2010, den är underbar (NÄSTAN) rakt igenom, vore det inte för låten "Solar Song" så hade denna platta fått total full pott, men jag kan liksom inte med när Niege börjar flörta alltför mycket med New-age musik, kunde likt gärna vara RnB eller Hiphop, det låter sannerligen inte så bra.

Skivan startar med "Ecailles de lune" pt I, som får lyssnaren i ett totalt transliknande tillstånd, bara med de första ljuvliga tonerna ifrån hans välkända aukustiska gitarr. Det låter helt förträffligt, och man känner direkt Niege´s närvaro och då är det svårt att känna sig annat än trygg. Tänker inte förklara låten eller någon annan låt på denna skiva, mer än att dom låter som man vill att Alcest ska låta, plus lite till.
Skivan ABSOLUTA höjdpunkt nås en bra bit in i andra låten "Ecailles de lune" pt II, ungefär runt 6.00min, de sista minuterna i stort sett, är HELT fantastiska (tillika lugna) minuter och skulle kunna få mig att brista ut i gråt vilken grå och deppig dag som helst, då man känner sig lite extra känslig eller kanske t.om kärlekstörstande.
Om du vet med dig själv att tidigare Alcest, Amesoeurs, Austere och Lantlos är någonting som du gillar och kanske värderar väldigt högt, så kommer du absolut inte bli besviken på Niege´s senaste verk med Alcest.
Dock ska man kanske ha i minnet att denna platta kanske inte fastnar första lyssningen. Där förra skivan satt som en klackspark på läppen redan första låten, kan denna platta inge ett litet uns av tuggmotstånd.. Men då Alcest är..ja iaf inte ett super-mainstream band, utan ett band som man som metal-anhängare kanske hittat efter sökande längre ner underground en tid, hittat. Så antar jag att de som hittat och lyssnar på Alcest och även Niege´s övriga band, har tålamod att låta musiken gro.
Då kan ni lita på att denna platta kommer ha en lika given plats på eran 2010års-bästa lista
som i erat hjärta!

Helt otroligt Niege!

9 / 10

1 kommentar:

  1. Vet inte hur jag hamande här, men la märke till att det var mycke recensioner från band jag själv gillar, skrämmande lika smak, nästan som jag själv skulle skrivit dem...
    Iaf, bra skrivet. Du borde gilla Heretoir (kolla låten Graue Bauten) Miserere Luminis (Gris och Sombre Forest lilla projekt, kolla upp de banden också för den delen. Slutet på Veux-Tu Danser av Gris är hur bra som helst.) I januari kommer ju Woods of Desolation nästa skiva (Sorrow/Tim från Austere är med där) 2 låtar som finns på deras myspace är riktigt bra. Kolla också in samlingsskivan från Pest Produktion "The world comes to an end in the end of a journey [Split, 2009]" , där finns säkert mer intressant för dig.

    SvaraRadera