söndag 25 april 2010

Heresi - Psalm II - Infusco Ignis (2006)


ojojOJOJ!
Hur jävla fel kan jag ha egentligen? Jag har ända sedan första början dömt ut "Heresi" som ett riktigt skitband, då jag personligen inte är större fan av "Ondskapt" som huvudmannen Skamfer även där figurerar i.
Jag har haft för mig i flera år att jag hört någon låt med Heresi som jag då tyckte lät precis som Ondskapt och därför slängde det rakt i sjön.
Häromdagen så gjorde jag iaf ett nytt försök med "Heresi" och tankade hem senaste alstret PSALM II.
Gick och la mig och drog på plattan runt halv 2 på natten.
..och tji fick den Fredrik.
Jag blev helt skoningslöst attackerad av Skamfers skapelse och jag tyckte det lät helt jävla fantastiskt! Ja faktiskt.
Första låten "Liothe" går igång utan krussiduller med breakneck 1takt speed, som alltid är helt och hållet välkommet inom bm.
Riffen är typiskt för halvmelodiska black metalband, nynniga och jag finner mig även flera dagar efteråt nynna på denna sång. Helt klart en riktig dänga.
Låt nr 2: Bevingad och försedd med Horn. (ja lyriken är på svenska, men låt er inte bli avskräckta för det). Går tyvärr i ungefär samma stil som första låten och plattans övriga tre spår, första låten är absolut det som gör skivan minnesvärd.
Det här är black metal för headbangpubliken och även de som gillar att fördjupa sig i andra bands lyrik såsom Funeral Mist, DsO, Ofermod..ja helt enkelt åt det mer religiösa hållet.
Tyvärr så finner jag inte så jättemycket ord för ett album som "Psalm II". Känner du dig less på att bläddra bland dina egna skivor och alltid återkomma till samma album om och om igen, så är helt klart detta en uppfriskning, fast heller ingenting som skiljer sig nämnvärt ifrån dina övriga bm-bögar.
Det enda jag säkerligen vet om den här skivan är att den var riktigt bra på ett OKEY slätstruket vis, eftersom som jag sa, den inte skiljer sig så mycket.
Men den funkar vilken dag som helst, och har absolut minnesvärda låtar. Inte minst den första som jag i skrivande stund faktiskt ännu nynnar på.
I jämförelse med nämnda Funeral Mist´s Maranatha eller Deathspell Omega´s "Si Monumentum.." har den dock inte mycket att erbjuda.
Men som helhet och för sig själv, är det helt klart en platta att hänga sig eller åtminstone skära sig lite i armarna till.. och det är väl bara positivt i dessa kretsar. Eller?

Funkar i stort sett alla dagar!

6 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar