söndag 25 april 2010

Fides Inversa - Hanc Aciem Sola Retundit Virtus (The Algolagnia Divine) (2009)


Ett PAR gånger om år, (och observera då ETT PAR) kommer det ut någonting som är iögonfallande direkt tack vare snyggt arbete med layout osv.
Italenska och helt färska bandet "Fides Inversa", vars två medlemmar och huvudmän, önskar vara komplett okända med förklaringen att detta album behöver ingen närmare beskrivning av skaparna eller whatsoever, det är ett "Mörkrets och ondskans" monument.
Hur jävla mycket mer black metal kan det bli?
Jag åkte som vanligt in till mitt porrställle Repulsive, och plockade upp denna platta i inbyte mot några mindre bra skivor från min egen samling.
Butiksinnehavaren kunde inte fatta hur jag kunde vara så sent ute med att plocka upp "Fides Inversa", jag skyllde på pungbråck.
Väl hemma, obligatoriska kaffet och lugnat sinne inför det som skulle komma.
Första låten av 4, går igång med ett, enligt mig, ganska bisarrt intro, som att stå helt ensam på en begravning ungefär. (det är bara du och kistan hehe), håller på runt 1.30min tills själva låten brakar igång med ett väldigt typiskt och sönderlånat, men tillika jävligt snyggt riff. Jag finner mig själv komma i stämning direkt, börjar trumma på mina Pearl av modell luft och bara lever mig in i vad som förmedlas.
Vi snackar alltså om Black metal som är..ja i den klassiskt hårda skolan. Tänk er "Deathspell omega" minus deras komplexa trumspel och lägg till det lite mer hederliga dubbeltramp-våldet, samt jävligt tight blastbeat, så förstår du nog vart detta är påväg.
Resterande av låtarna maler på i ungefär samma takt och stil, och man förstår mer och mer ju längre plattan går vad huvudmännen menar med att det är ett mörkrets monument. Hela skivan är verkligen präglad av så jävla mycket illasinnat "evilness" som bara kan komma fram ur huvudet på folk som VET hur dom vill ha sitt black metal. Det funkar helt klart för mig.
Minussidan på detta album är att dessa fyra låtar har lite tendens att bli tjatiga, det är sällan det händer någonting som får dig att titta upp och bara: Wow!
Visserligen finns det ett stycke klassiskt mellanspel i första låten som helt klart är minnesvärt, men det är inte så mycket mer än det. På en EP hade det funkat alla dagar, men en hel fullängdare FÅR bara inte ha EN ENDA överaskning för att det ska bli full pott.
Det som tröstar mig här, är att det här är ändå italienarnas debutalbum, så givetvis ser jag fram emot kommande släpp och får då se vart utveckling placerat dom.
Utöver allting. Detta är black metal som den ska låta enligt mina öron när det gäller "Straight forward orthodox Black metal", det är helt felfritt om man ser det på så sätt, men som sagt, skivan lämnar lite att önska och det hoppas jag på till nästa släpp.
Annars så är det här en platta du helt klart ska köpa om du anser dig vara anhängare till djävulen. Moahah

Italienska "Fides Inversa" visar absolut vart blackmetal-skåpet ska stå!
7 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar