måndag 30 november 2009

Hypothermia - Köld (2006)


Alltså, det är verkligen få människor i dagens black metal-scen som får allt dom rör vid att förvandlas till magi.
En av de få är nämnda svenska "Kim Carlsson" (Lifelover,Kyla,Life is Pain) och i synnerhet hans skapelse "Hypothermia".
Vill då göra folk uppmärksamma på att det fortf talas om Dsbm-venen. För det här..ja det är väl kanske det mest depressiva som någonsin går att komma åt, på många vis iaf.
Första gången jag hörde Hypothermia, var igenom plattan "Veins" som kom något år tidigare än denna, och för mig, som klassade "Krohm" som det mest depressiva black metal band jag någonsin hört, tyckte det lät skit. Jag kunde inte för en sekund fatta va det var folk prisade så högt med Hypothermia.
Det lät för mig första gången som Hypothermia hade ungefär 23 kronor att avvara till en inspelning, och därför fick HYRA grannens telefonsvarare medans denne var på jobbet, och spelade in sin musik på den.
För tro mig, det här är så lo-fi som bara går att komma åt, och det fastnar inte om man inte har tålamod att gå igenom en Hypothermia skiva mer än 3 ggr.
Jag får väl säga att jag inte direkt uppskattar "Veins" så pass mycket som "Köld" heller.
Jag tog tag i mig själv, och la ut mina surt fördärvade pengar på den här skivan, för nu var jag förbannad på alla som var förbannad på mig för att jag inte tyckte det var bra.
Okey, jag gjorde mig mitt kaffe som vanligt, satte mig i soffan och lyssnade.
Där hade vi likt förbannat den där telefonsvararen och jag bara gapade..åt hur kyligt och verkligen läskigt BRA det lät den här gången. Allt jag hört ifrån Veins hade vant mig vid den här lo-fi produtionen och nu hörde jag. Kim Carlsson är ett musikaliskt geni vad gäller depressiv black metal, han levererar den kallaste black metal jag någonsin hört och han gör det på precis rätt sätt.
För ska man ge sig på att förklara en depression i ord, så vilka ord ligger bäst om inte: grå, monoton, kall, kylig.
Mm juuust det, precis vad Kim Carlsson levererar, depression i form av otroligt grå och monoton musik alá telefonsvarar-black metal.
Jag är såld, jag är hängiven och jag önskar att fler inom dsbm kunde ta till sig detta och verkligen leverera på riktigt. För ärligt talat, av alla dsbm band jag hört, vilket är runt 100, kanske 150 band, så är 95 % rentav värdelöst skit.
de resterande 5% heter Hypothermia, Trist, Coldworld och Kyla.
Perfektion!
(Dock är detta heller EJ för den allmänna massan)

10 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar