tisdag 24 november 2009

Woods of Infinity - Ljuset (2005)

Appropå att jag nämnde WoI i recensionen till Konkurs av "Lifelover", så tänkte jag att jag skulle recensera denna platta som i mina ögon idag är skitbra.
Detta är alltså Woods of Infinity, ett svenskt black metal/ambient band ifrån Umeå. Det här mina vänner är någonting jag skulle kalla unikt och originellt, även fast man till första lyssningen kanske inte märker några som helst originella element. Men WoI är ett sånt där band du måste låna ett extra öra till, ge ett par chanser innan allting liksom utkristaliserar sig.
Det är en hypnotiskt repetativ resa man tas med på i "Ljuset", atmosfären i första låten "Genever" får dig att sitta som pårökt i soffan och lyssna på vad det är sångaren har att säga.
Och det han har att säga sen...I lyriken upplever du en människas innersta sjuka och perversa tankar..tänk dig att gå in i huvudet på Thomas Quick och läsa vad han tänker. Men även märker man av en viss patriotism, dyrkan för skogen och vintern och det egna Sverige.
Allting sammansatt till låttexter som inte liknar någonting annat, det är som en enda stor ordspya. Jag saknar makt att föklara det ytterligare, utan upplev för er själva.
Som sagt, atmosfären är det som gör den här skivan så jävla bra, man blir helt låst..minst sagt.
Mid-tempo black metal, pervers atmosfär med än mer pervers lyrik, kan det bli bättre? För som sagt förr, det är black metal det handlar om.
Går knappast igenom låt för låt, för det skulle första helhetsintrycket för någon som aldrig hört WoI, men som blir intresserad och av misstag råkar läsa min recension av dom först.
Men dock så kan jag säga att ska ni tanka hem en låt, så go for "A love story"..den tar upp det jag tycker WoI gör allra bäst, alltså att skapa en obehaglig nästintill sjukligt pervers atmosfär samt pratsjunga om egen kärlek till den så mycket yngre flickan.
Ett jävla genidrag, då WoI har fått mig att stanna upp och verkligen lyssna och ta till mig musiken på ett djupare plan än de flesta andra black metal akter som finns.
Jag tycker den här skivan är helt fantastisk och tidigare alstret "HejDå" är minst lika bra..och pervers.

Sinnessjukt bra!

9 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar