torsdag 3 december 2009

ColdWorld - Melancholie²

Mään häärreminjee!
Jag har ganska länge funderat på vad det är folk snackar om hela tiden. ColdWorld nämns både hit och dit då man börjar snacka Dsbm. Har dock inte, sen jag hörde talas om bandet första gången, varit intresserad av att kolla upp det, mycket p.ga att jag tyckt det blivit så pass hypat.
Men i vissa fall måste man vika sig HELT för massan, och erkänna sig slagen.
Det gör jag, precis nu.
Coldworld är ett enmansband ifrån Tyskland bör väl för det första nämnas, och gör atmosfärisk depressiv black metal.
Lyssnar du på en eller två random låtar ifrån detta album, så kanske du hör någonting mysigt, men kanske inte någonting som du tycker kanske slår alla de andra veteranerna inom dsbm.
Men snälla.. sätt dig ner i soffan, eller lägg dig i sängen, eller gör vafan du vill, bara du är uppmärksam när du lyssnar på den här skivan.
Coldworld´s Melancholie, är ett mästerverk utan dess like.
G.B (skaparen) är ett musikaliskt supergeni. Han lyckas med att blanda in de vackraste inom vemodsmelodier med den allra kyligaste depp-svartmetal du kan tänka dig.
Tänk dig en korsning mellan en låt som ger dig supersköna rysningar och gåshud, och..ja Burzum?
Det skulle jag vilja säga iaf.
Jag har inte lyssnat så pass många gånger på den här skivan, för att kunna slänga upp på rak arm vad som är bäst i vilken låt, men ett som är säkert är att den här skivan aldrig blir tråkig, det händer någonting hela tiden, vemodet avtar inte. Du dras närmare och närmare den innersta kärnan av depression, och när du väl vidrör det..så gör ColdWorld någonting som INTE många andra Dsbm-band gör eller ens lyckas med om dom försöker: Det drar dig upp igen, visar ljus och hopp, med sina sjukt vackra melodier som får dig lycklig, men låt er inte skrämmas av mina ord här, när han väl visat allt detta och gett er förhoppningar, så märker ni snart ändå att förhoppningarna var genomfalska och det går TVEKLÖST upp för dig att det här är bland det absolut bästa och mest gedigna man kan hitta inom "Depressive suicidal Black metal".

Ett solitt och solklart hot emot "Funeral Mist´s Maranatha"s första plats, på min "Best albums ever" lista.
Jag har andnöd..och det är givetvis helt makalöst.

Fantastiskt!!

10 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar